Puya si Don Baxter – Baga Bani – REPcenzie

Inca din cele mai vechi timpuri, banii, caracterizati de catre ai nostri romani ca fiind “ochiul dracului”, au reprezentat o adevarata problema existentiala pentru oamenii din toate paturile sociale, la randul lor, artistii muzicali abordand problema pecuniara in nenumarate moduri, mai mult sau mai putin accesibile publicului larg.

 

Baga bani”, piesa aparuta pe 13.05.2013 sub egida Scandalos Music, reprezinta cel de-al doilea extras pe single din extended play-ul “Maidanez E.P.”, aceasta piesa reprezentand nu mai putin de a treisprezecea colaborare dintre Dragos Gardescu, cunoscut cu numele de scena Puya (membru fondator al celebrei trupe La Familia, trupa fondata in 1994 alaturi de Tudor Sisu), si Sergiu Istrati, cunoscut cu numele de scena Don Baxter (pionier al hip-hopului romanesc, membru fondator al binecunoscutei trupe Morometzii, trupa fondata de Sergiu Istrati si Cezar “Sapro” Cristea in 1993), dupa “B.U.G. Mafia – Ucigasi in serie”, in colaborare cu Puya, Don Baxter si Tragaci (1996, Nascut si crescut in Pantelimon L.P.), “La Familia – Ce mai conteaza”, in colaborare cu Delikt si Don Baxter  (1997, Baieti de cartier L.P.), Il-Egal – Sud Atac, in colaborare cu La Familia si Don Baxter (1997, 2 baieti din sud L.P.), Codu’ Penal – De pe strada, in colaborare cu La Familia, 6ase:6ase si Don Baxter (2003, compilatia oficiala Loop Records), La Familia – Zi de zi, in colaborare cu Don Baxter (2003, Zi de zi Maxi Single, 2004, La Familia – Punct si de la capat L.P., 2007, Sisu & Puya – De 10 ani tot in familie Best of), La Familia – Viata Buna, in colaborare cu Don Baxter (2003, Viata Buna Maxi Single, 2003, compilatia oficiala Sud Still, 2004, La Familia – Punct si de la capat L.P.), La Familia – Intro, in colaborare cu Don Baxter (2004, La Familia – Punct si de la capat L.P.), La Familia – Cand ne facem de cap, in colaborare cu 6ase:6ase, Cabron si Don Baxter (2004, La Familia – Punct si de la capat L.P.), La Familia – Cand e rau e bine, in colaborare cu Don Baxter si Gigis (2004, La Familia – Punct si de la capat L.P.), La Familia – Petrecere in sud, in colaborare cu Don Baxter si Il-Egal (2004, La familia – Punct si de la capat L.P.), 6ase:6ase – Toti din sud, in colaborare cu Puya, Don Baxter, Codu’ Penal, Dizzy si Chucho (2004, 6ase:6ase – Salajan din nou pe harta L.P., 2010, 6ase:6ase – Best Of), Chucho – Pana la capat, in colaborare cu Puya si Don Baxter (2005, Chucho – Primul Mesaj L.P.), de asemenea, piesa “Baga Bani” reprezentand si cea de-a patra colaborare cu fostul membru R.A.C.L.A., Giganzii si Veritasaga, Connect-R., (de aceasta data, Connect-R avand titulatura de special guest), dupa piesa “Americandrim” din 2010, piesa care n-a fost inclusa pe niciun material oficial, dar care a beneficiat de un videoclip oficial, piesa “Rollin” din 2011, unde Puya a colaborat cu Andra, Andreea Balan si Connect-R, acestia realizand imnul binecunoscutului radio al trustului Media Pro, ProFM, imnul beneficiind si de un videoclip oficial, si in piesa „E soare si pe strada ta” unde cei doi au dat curs invitatiei celor de la Europa FM pentru a sustine cauza lor, impreuna cu multi alti artisti.

 

Structura piesei este una complexa, piesa fiind compusa din 2 strofe de 16 masuri, apartinand lui Puya, un refren de 9 masuri, apartinand lui Don Baxter, refren care se repeta la finalul fiecarei strofe, si un dublu outro, care pe o parte este asigurat de invitatul special Connect-R, si pe cealalta parte de jumatea duo-ului La Familia, Dragos Puya Gardescu.

 

Titlul sintetizeaza continutul piesei, avand dublu sens, pe o parte sugerand discret ascultatorului sa sustina financiar actul muzical, asigurand continuitatea artistului pe plan muzical, pe cealalta parte reprezentand un indemn retoric, sugerand faptul ca actul artistic reprezinta un business, artistul investind timp si bani, asteptandu-se bineinteles la un profit, la fel ca-n orice alta afacere. De mentionat este si faptul ca pe tot parcursul piesei, versul idem cu titlul este repetat fie de 4 ori, sub forma unui “chorus”, fie in strofele lui Puya.

 

Piesa de fata trateaza intr-un mod detasat problema pecuniara, inca de la inceputul piesei, dupa indemnul antonim cu fenomenul “Hagi Tudose” (“Decat sa stai sa-i strangi, mai bine sa ii cheltuiesti”), Puya, (considerat de unii critici si fani ca un soi de “Caragiale contemporan al hip-hopului romanesc”), aminteste audientei, plin de ironie cu gust amar, problemele comune si spinoase, ce necesita investitii banesti, fara doar si poate: problema des intalnita a vestimentatiei in mariaj (“Nevasta-mea vrea tot ce-i nou,/ Da’ moda se schimba repede rau,/ Iubi, pantofii sunt criminali!/ Baga, baga, baga bani! Baga bani!”), metehnele balcanice din sistemul medical romanesc (“Doctoru-mi spune: Puya, te stiu!/ Si-i tremura mana pe bisturiu,/ De aia bag repede banii-n CD-u/ Baga, baga, baga, baga bani!”), eternul spert din sistemul politienesc (Domnu’ militian, stai asa,/ Inca nu scrie, hai s-o dam cumva,/ Ce naiba, doar noi suntem golani,/ Nu tre sa mai spui – Baga bani, baga bani!”).

Pe finalul primei strofe, Puya enumera ironic tipul banilor, mentionand mai in gluma, mai in serios, stresul la care este supus individul pentru a-i obtine (“Hartie, plastic sau chiar monezi,/ Mereu te stresezi, vezi sa nu-i pierzi”), totodata ironizand fin ipocrizia, nestatornicia si lipsa de caracter a oamenilor, care nu privesc decat prin prisma aspectului mercantil, nefiindu-ti aproape decat in momentele de apogeu ale cariere muzicale, avand, colac peste pupaza, asteptari de ordin profesionist din partea artistului  (“Cand o pui, toti sunt fani,/ Si iti zic: baga, baga, baga bani!”).

 

In cea de-a doua strofa, Puya pune intr-o antiteza subliminala corporatistul cu liber profesionistul, aducand in discutie dorintele ascunse ale primului enumerat, si anume atat vacantele exotice, pe care acesta le considera binemeritate, dupa stresul zilnic intampinat la serviciu, cat si frumoasele iesiri in week-end la munte si la mare (“Iti place la munte, vrei sa vezi marea,/ Nu la birou, iti place miscarea,/ Vrei un safari cu africani,/Baga, baga, baga bani! Baga bani!”).

Corporatistul care doreste sa-si depaseasca conditia, renuntand la mancarea nesanatoasa de tip fast food, este inca o data adus in discutie in dulcele stil ironic caracteristic lui Puya (“Te-ai saturat de covrigi, shaorme,/ Vrei muschiulet sau somon fume,/ Bio, ce naiba, doar piept de curcan,/ Baga, baga, baga, baga bani!”).

In urmatoarele versuri, Dragos Gardescu enumera ironic cateva reprezentante de seama ale societatii contemporane, femeile frivole si lascive, supranumite in slang “pitipoance”, categorisindu-le in mod ironic dupa ultima scoala absolvita (“Brunete, roscate, blonde tunate,/ Doar cu liceu’ sau la facultate”), aducand si de aceasta data in discutie atat corporatistul muncitor, cat si liber profesionistul descurcaret, ambii cu suflet de golan (“Cand sufletul tau e de golan”), concluzionand cu faptul ca raportul corporatistului si liber profesionistului cu “blondele tunate”, nu se rezuma decat la un singur lucru: “Baga, baga, baga bani! Baga bani!”.

Pe finalul celei de-a doua strofe, Puya pastreaza pentru desert ironia directa fata de beizadelele razgaiate ale sinecuristilor si latifundiarilor, acesti Domni Goe contemporani, care, din cauza faptului ca parintii au vrut sa le ofere tot ce n-au putut avea ei in copilarie (in ciuda faptului ca ei au pornit de la zero, nefiind ajutati), au luat-o pe cai gresite in viata, deopotriva avand rezultate scolare slabe, ramanand repetenti, deopotriva fiind certati si cu legea, conducand in stare de ebrietate bolizii cu motoare generatoare de impozite astronomice (“Conduci beat sau fara carnet,/ La scoala mereu tu ramai repetent”), parintii lor ramanand in spate sa le curete mizeria, apeland la eterna mita (“Insa taticu’ e milionar,/ Baga, baga, baga bani!”).

 

Refrenul de 9 masuri asigurat de Don Baxter are rol moralizator, in prima parte punand in lumina un veritabil “food for thought” celui bogat, amintind ca fericirea absoluta nu se cumpara cu bani, acestia reprezentand doar un simplu mijloc (“Cand ai milioane, esti cel mai tare,/ Insa asta nu e tot,/ Cand sufletu-ti rade, nu-ti trebuie multe,/ Banii, stii, nu stau pe loc”), evidentiind inca o data indemnul antonim fenomenului “Hagi Tudose”, pe care-l intalnim la inceputul piesei (“Faci milioane,/ Esti cel mai tare,/ Trebuie sa si traiesti,/ Decat sa stai sa-i strangi,/ Mai bine sa ii cheltuiesti”).

 

Outro-ul piesei este asigurat atat de invitatul special Connect-R, cat si de Puya, Connect-R facandu-si aparitia imediat dupa refrenul piesei, acesta avand un discurs retoric in fata banilor, miscandu-si repetat indexul, astfel dojenind notiunea banilor, care de cele mai multe ori sunt marul discordiei intre oameni (“Cine v-a adus pe lume, bani, bani, bani,/ Stricati inimile bune, bani, bani, bani,/ Cand ai multi ii risipesti,/ Cand n-ai, vai, innebunesti,/ Cine v-a adus pe lume, baga bani!”).

In cea de-a doua parte a outro-ului, Puya incheie succinct piesa, cu un mesaj menit de-a pune pe ganduri intreaga audienta hip-hop din Romania, reamintind cele ce urmeaza: “Nu uita, daca vrei artisti pe bune, baga bani!”

 

Baga Bani” este o piesa caracterizata printr-o mare diversitate de idei, o piesa ce reuseste din plin sa surprinda metehnele negative ale societatii contemporane, evidentiind intr-un mod foarte detasat si ironic versatilitatea semenilor nostri, banul, “ochiul dracului”, fiind de fiecare data subiectul principal al dezechilibrului dintre oameni.

Scris de: Mallone