Cabron – PaRap – REPcenzie

Odata cu aparitia si evolutia fulminanta atat a Internetului (devenit fenomen de masa dupa inceputul anilor 2000), cat si a principalilor lui colosi, pe nume YouTube, Google, Facebook, Wikipedia s.a.m.d., in muzica s-au schimbat radical optica si datele problemei, situatia capatand o turnura neasteptata, atat pentru casele de discuri, cat si pentru artistii in cauza, muzica putand ajunge mult mai repede la urechea ascultatorilor, ei beneficiind de nenumarate sisteme de feedback, acesta patrunzand cu viteza luminii in retina artistului si staff-ului caselor de discuri . Dar cum orice fenomen de masa cu o dezvoltare fulminanta a adus foarte multe avantaje si de-o parte si de alta a baricadei, internetul a venit la pachet cu foarte multe dezavantaje, pe care artistii, in special cei de hip-hop, deja au inceput sa le exprime in versuri.

Pe “PaRap”, piesa aparuta pe data de 28.05.2013 sub egida HaHaHa Production, fostul membru al binecunoscutei trupe Codu’ Penal, Alexandru Minculescu, cunoscut publicului cu numele de scena Cabron, loveste cu o piesa cu mesaj socant si generator de reflectii atat pentru artistii pe care-i mentioneaza in piesa, cat si pentru cei carora se adreseaza cu adevarat.

Piesa este compusa din 3 strofe, un refren si un outro.

Paradoxal, titlul nu sintetizeaza continutul operei, acesta nereprezentand “un avertisment” asupra continutului, mesajul dur al versurilor revarsandu-se peste publicul tanar, inopinat ca o avalansa.

Inca din prima parte a piesei, Cabron ironizeaza atitudinea puerila si, pe alocuri, impertinenta a tinerilor ascultatori, folosindu-se de numele filmului “8 Mile”, aparut in 2002, film care a fost ca o piatra de temelie pentru ascultatorii de rap de dupa sfarsitul anilor 2000, exact perioada in care internetul a devenit fenomen de masa ( “Nu-i film ca 8 Mile, facem freestyle, Pa, Rap!”), de numele orasului New York, orasul din S.U.A. unde la inceputul anilor ’70, Clive Campbell, cunoscut ca Dj Kool Herc, a pus bazele hip-hopului (“Sa fim si noi rapperi mari ca la New York”) si de numele arhicunoscutului rapper de origine Americana, Jay-Z, rapper cu o avere estimata in 2012 la 500 de milioane de euro (“Sa am banii lui Jay-Z la mine in cont”).

In urmatoarele versuri, Cabron evidentiaza impertinenta tinerilor ascultatori, care, prin intermediul sistemelor de feedback online pe care le au la dispozitie, de cele mai multe ori se adreseaza artistilor la persoana a doua, similar titlurilor tendentioase de pe frontispiciul tabloidelor. (“Aveti ceva la voi? Tu sau tu? / Sa trag pana o sa ma ia tusitu’/ Ca dup-aia vreau sa stam si de vorba/ Ca tot sunteti atatia rapperi, poate iese si de-o ciorba!”).

Pe rand, artistul parafrazeaza la persoana a treia comentariile elucubrante din mediul virtual, apartinand tinerilor ascultatori, enumerand foarte multe nume consacrate din hip-hopul romanesc, care au realizat in timp colaborari cu artisti din alte genuri muzicale, dupa cum urmeaza: Don Baxter (“Si Baxter ala s-a stricat, scoate cu Smiley”) , Uzzi si Cheloo (“Si Uzzi, si Cheloo mai au sa faca cu Kylie” – Kylie Minogue, n.r.), Puya (“De Puya ala nu mai zic nimic,/ Are mare noroc cu Sisu, de-l mai ascultam si noi un pic/ Asta doar nu c-a facut bani, dar a facut si Balcani/ Era mai tare pe strada, intre golani!”), Cedry2k (“L-am ascultat pe Cedry2k, nu am inteles nimic/ Dar mi se pare tare cum o arde, stii ce zic?/ Cand zice de masoni si illuminati/ Ma gandesc mereu la aia cu calorifere debransati”), Grasu XXL si Maximilian (“Apropo de asta, Grasu X si Maximilian/ Ce atata “Turnin`”, “Lala” si “Sophie”, ne dezamagiti si voi?/ Va ganditi la profit …“), DOC ( Nici tu, DOC, nu mai esti rapper deloc/ Sa pleci si cu banii tai, si cu ceaiu’ tau cu tot, da?”), Guess Who (“Si Guess Who cica-i Eminescu/ Mai are sa sampleze din Gica Petrescu/ Erau mai tari beat-urile old school/ Cu basu’ ala marfa bu-bu-bum bum”), Connect-R (“Acum in Bamboo, de exemplu, e altu’/ Tu il mai stii pe rapperu’ ala inaltu’? Care inalt? C-avea un metru!/ Ala-i altu’! Zic de Connect-R – si termina cu-ntepatu’!”), Deliric si C-Nyk (“Ca era liric, la fel cum era si Deliric/ Ca si ala e porc, nu e caine cum e C-Nyk!”), Spike (“Nu, nu, nu mai e caine nici Spike/ Sa intru pe YouTube sa ii dau un dislike”) si, pe final, scotand si mai mult in evidenta falsitatea,vanitatea si ipocrizia tinerilor ascultatori, Pacha Man (“Nu va mai zic decat ca Pacha nu e rasta/ Ne vedem maine la scoala, a fost super gangsta!”).

Refrenul se repeta o singura data la finalul fiecarei strofe, fiind format din patru versuri, refrenul, de aceasta data, avand rolul de a sintetiza intr-un mod cat mai simplu cu putinta continutul celor trei strofe din piesa (“Lumea comenteaza fara sens si fara cap/ Pentru mine nu conteaza, stiu exact ce vreau sa fac”).

Pe finalul piesei, Cabron ii dojeneste pe ascultatori, sfatuindu-i sa renunte la comentariile deplasate si la dislike-urile si like-urile date la foc automat, concluzionand indignat cu faptul ca oricum nu vor putea percepe mesajul piesei in justul lui sens (“Mai terminati, in p**a mea, cu comentariile, cu dislike-urile, cu like-urile/ Ah, oricum, nu intelegeti nimic din tot c*****l asta!”).

PaRap” este o piesa cu atitudine, o piesa cu versuri foarte bine ancorate in realitatea cotidiana a hip-hop-ului romanesc, o piesa cu mesaj dur si clar, si nu in ultimul rand, o palma grea pe obrazul gros al ascultatorilor, palma menita de a pune pe ganduri intreaga audienta hip-hop din Romania.

Scris de: Mallone